W szkole spędzamy bardzo dużo czasu. Można powiedzieć, że jest to nasz „drugi dom”. Zastanówmy się nad tym, co możemy zrobić by w szkole żyło się lepiej.
Jeśli dysponujemy odpowiednim sprzętem możemy w szkole średniej wyświetlić wypowiedź Pana Jarka Spychały na temat przyszłości etyki i filozofii w polskiej szkole:
http://www.youtube.com/watch?v=58WIjR4XnGg&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=cOHDIlPiptQ&feature=player_embedded
Zapytajmy uczniów co sądzą o tej wypowiedzi, jak będzie wyglądała polska szkoła za dziesięć, dwadzieścia lat.
http://www.youtube.com/watch?v=58WIjR4XnGg&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=cOHDIlPiptQ&feature=player_embedded
Zapytajmy uczniów co sądzą o tej wypowiedzi, jak będzie wyglądała polska szkoła za dziesięć, dwadzieścia lat.
1. W szkole nie podoba mi się... w szkole podoba mi się... (lista)
Uczestnicy dyskutują w grupach o tym, co nie podoba im się w szkole, sporządzają listę. Całość wyników można zebrać spisując „plusy” i „minusy” w dwóch kolumnach na tablicy. Należy porozmawiać z uczniami, które z tych problemów znają jedynie z mediów (np. przemoc, narkotyki) a z którymi rzeczywiście spotykają się na co dzień. (Nie prowadźmy jednak śledztwa, poszukujmy raczej z uczniami rozwiązań).
Również w parach uczestnicy rozmawiają o szkole. Ich zadaniem jest znalezienie przynajmniej sześciu powodów, dla których warto chodzić do szkoły. Potem wszystkie znalezione powody należy zapisać.
3. Odegraj nauczyciela
Wybierz jakiegoś nauczyciela, ale nie mów nikomu o kim myślisz. Spróbuj przedstawić go za pomocą kilku charakterystycznych cech, rysunku na tablicy, itp. Zadaniem pozostałych osób jest zgadnąć kogo odgrywasz.
4. Najgorszy nauczyciel
Uczestnicy siadają w parach naprzeciwko siebie z zamkniętymi oczami. Każdy przypomina sobie „najgorszego nauczyciela". Partnerzy otwierają oczy i po kolei zwracają się do siebie nawzajem, jakby mówili do tego nauczyciela. Mówią mu wszystko, czego w rzeczywistości nie powiedzieli. Następuje omówienie tego ćwiczenia. Potem uczestnicy powtarzają to ćwiczenie, ale tym razem mówią do „najlepszego nauczyciela".
Każdy z uczestników staje się jednym ze swoich nauczycieli. Wyobraża sobie, że po skończonej lekcji przychodzi do pokoju nauczycielskiego. Nauczyciele dyskutują, wymieniają poglądy. Uczestnicy dzielą się spostrzeżeniami i odczuciami.
Uczestnicy zastanawiają się w parach, jak czuliby się i co zrobiliby na miejscu nauczyciela, którego klasa:
• uciekła z lekcji,
• spaliła dziennik lekcyjny pod koniec roku,
• zboczyła ze szlaku podczas wycieczki w góry.
7. Sporządź rysunek: „nauczyciel marzeń”, „nauczyciel-potwór” lub „szkoła 2030-szkoła marzeń”.
Omów swój rysunek.
8. Napisz krótkie opowiadanie: „Mój koszmarny dzień w szkole”
9. „Reklama telewizyjna”.
Każda grupa przygotowuje „telewizyjną reklamę” ich szkoły.
Jeśli mamy wystarczająco dużo uczniów można stworzyć komisję w stylu „Mam talent” do oceny występu i wybrania najlepszej reklamy.
10. Rundka
Każdy uczestnik kończy zdanie „Dziś dowiedziałem się, że...".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz