Na zajęcia z etyki warto od czasu do czasu przygotować test wyboru. Uczniowie to lubią, ponieważ mogą wtedy zweryfikować posiadane wiadomości.
Ja na zajęciach z etyki przeprowadzam testy wyboru, ale są one z założenia łatwe. Chodzi o to, by uczniowie dzięki testowi utrwalili sobie wiadomości. Jest to więc raczej jakaś forma ćwiczenia.
Pytania są proste, w szkole podstawowej np.:
Czy należy ustąpić miejsca w tramwaju starszej osobie? (tak lub nie)
Czy wszystkie programy telewizyjne nadają się dla dzieci? (tak lub nie)
Czy należy pomóc osobie poszkodowanej w wypadku? (tak lub nie)
Czy zdrowa dieta pomaga w zachowaniu dobrego samopoczucia? (tak lub nie)
Czy aktywność fizyczna może sprzyjać rozładowaniu agresji (tak lub nie)
Czy każdy dorosły zasługuje na zaufanie? (tak lub nie)
Czy osoba która często kłamie - jest wiarygodna? (tak lub nie)
Czy różnice w wyglądzie powinny być powodem wyśmiewania/dokuczania (tak lub nie)
Może być kilka możliwości odpowiedzi, np.
W jaki sposób można pomóc osobie prześladowanej w szkole?
- Zgłosić sprawę wychowawcy
- Grupa powinna wziąć w obronę osobę prześladowaną
- Osoba prześladowana może swoim zachowaniem ułatwiać agresorowi "zadanie" (syndrom ofiary) - trzeba to zmienić.
- Można pomóc osobie prześladowanej włączając ją do swojej grupy koleżeńskiej (prześladowcy wolą samotne "ofiary").
W tym przypadku prawidłowe będą wszystkie odpowiedzi.
i tak dalej....
Dobrze jest, jeśli pytania dotyczą realnych sytuacji w których można postąpić dobrze lub źle. Dzięki temu uświadamia się uczniom, że etyka nie jest oderwana od rzeczywistości, ale odnosi się do zwykłej praktyki życia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz