Czy etyka i wynalazki mają ze sobą coś wspólnego?
Rozejrzyj się wokół i zastanów. Na pewno potrafisz podać przykłady wielu wynalazków.
Prąd elektryczny, radio, telewizja, pralki, lodówki, telefony komórkowe, samochody, samoloty, roboty, statki kosmiczne...
Nauka posuwa się naprzód i dzięki temu mamy coraz więcej wynalazków, urządzeń, które zmieniają nasz życie. Dzięki wynalazkom ludzie stają się coraz potężniejsi...
Ale wynalazki mogą być wykorzystane do dobrych albo do złych celów. Jeśli do złych celów wykorzystamy bardzo potężne wynalazki takie jak na przykład energia atomowa – skutki mogą być straszne.
Także inne wynalazki można wykorzystać dobrze lub źle. Zastanów się, jak można wykorzystać dobrze lub źle np.
Samolot, dynamit, telewizor, telefon komórkowy, komputer, silnik spalinowy, roboty, energię atomową...
Czasem nawet bardzo zwykłe przedmioty, takie jak np. zegarek można wykorzystać do dobrego lub złego celu.
Technika sprawia, że ludzie są coraz potężniejsi. Dlatego powinni być też coraz lepsi. W przeciwnym wypadku naszej cywilizacji grozi zagłada.
Właśnie dlatego lekcje etyki są takie ważne!
Zadanie:
Narysuj wynalazek, który wydaje Ci się najciekawszy... W jaki sposób można wykorzystać go dobrze a w jaki źle?
Na lekcji proponuję skorzystać z filmów z edukacyjnej serii "Byli sobie wynalazcy".
Przychodzi mi jeszcze do głowy program "Mroczna strona nauki" (który leci chyba na Discovery Science, ale być może jakieś odcinki są w internecie). Można pokazać fragment o jakimś znanym wynalazku i zacząć rozmowę na ten temat.
OdpowiedzUsuńDoskonały pomysł, zwłaszcza do szkoły średniej!
Usuń