środa, 17 września 2014

Wklejka nr 2

Wklejka nr 2Wklej kartkę do swojego zeszytu od etyki. To jest Twoja notatka z lekcji.

Temat: Bieda i bogactwo

1.      Czy zaprzyjaźniłbyś się z osobą, która jest biedna?
2.      Czy można wyśmiewać się z biedy?
3.      Czy osoby obnoszące się z bogactwem są sympatyczne?
4.      Czy bieda jest powodem do wstydu?
5.      Czy bogaci ludzie zawsze ciężko pracują?
6.      Czy biedni zawsze są leniami?
7.      Czy biednym trzeba pomagać?
8.      Czy świat bez pieniędzy mógłby istnieć?
9.      W jaki sposób ludzie stają się bogaci?
10.  Czy bieda może być przeszkodą w spełnieniu marzeń?
11.  Czy nadmierne bogactwo może zniszczyć człowieka?
12.  Czy nadmierne pożądanie bogactwa może doprowadzić do czegoś złego?
13.  Czy aby dobrze się bawić, zawsze trzeba mieć drogie zabawki?
14.  Czy możemy cokolwiek zrobić w tej sprawie?

Anegdota: piętnaście lat temu komputer nie był rzeczą tak powszechną jak teraz. Pewien mój znajomy kupił sobie bardzo dobry jak na tamte czasy komputer. Od tego czasu nieustannie odwiedzali go koledzy, nieraz przesiadujący  u niego do późnych godzin nocnych. Kiedy pewnego razu powiedziałem do niego: „teraz masz wielu przyjaciół!”, odparł ze smutkiem: „oni przychodzą do komputera, a nie DO MNIE”.
  
Erich Fromm – Co jest ważniejsze - to co mamy, czy to, kim jesteśmy?



Być może zwróciło Waszą uwagę, że "wklejko-notatka" składa się przede wszystkim z pytań. Taka jest ogólna tendencja moich zajęć. Pomyślałem, że warto odejść od klasycznego podejścia nauczyciel-objawiciel i uczeń-przyswajacz wiedzy. Już tłumaczę dlaczego:

1. Pytania bardziej aktywizują. Uczeń jest współtwórcą odpowiedzi. Pytania często wywołują dyskusję, która zmusza do szukania argumentów, budzą emocje. Więcej się z takich zajęć pamięta. 
2. Pytania wynoszą nas na szerokie wody. Łatwiej dopasować temat, w oparciu o te same pytania, do różnych grup wiekowych. Wiele z tych pytań można zadać dorosłym.
3. Pytania nie zakładają jednej, jedynie możliwej, słusznej odpowiedzi. 
4. Pytania dobrze oddają charakter filozoficznych dociekań, które nie zawsze muszą przynosić szybką, jednoznaczną odpowiedź, a wręcz przeciwnie, w wielu wypadkach wstrzymywanie się od jednoznacznej odpowiedzi bardziej zachęca do własnej refleksji. My, ludzie początku XXI wieku jesteśmy przyzwyczajeni by dostać wszystko "na już", "teraz" i "gotowe", "na miejsce i czas". W przypadku filozofii tak to nie działa i całe szczęście. Nawet największa "święta prawda" jest nic niewarta jeśli samemu się do niej jakoś nie dojdzie.
5. Błędem jest założenie, że uczeń (dziecko) jest mniej inteligentny od nauczyciela. Może być i tak, że w pewnych dziedzinach go przewyższa. Może posiadać tylko mniej informacji i doświadczeń życiowych. Pytania przywracają uczniowi wiarę we własne siły (o ile nie są to pytania retoryczne) i pokazują, że nauczyciel chce słuchać. Myślę, że to bardzo ważne. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz