środa, 3 września 2014

Kolejny rok z etyką

W tym roku szkolnym zainteresowanie etyką jest bardzo duże. Wiąże się to ze zmianą przepisów. Można uczęszczać na etykę, na religię, na religię i etykę albo - nigdzie. 
Wielu uczniów decyduje się chodzić również na etykę, być może trochę z ciekawości, jednocześnie uczęszczając na religię. 
Moje pierwsze zajęcia w tym roku jeszcze się nie rozpoczęły, trwa zbieranie chętnych i próby dostosowania godzin do planu różnych klas. 

Zastanawiam się, jakie informacje koniecznie powinny pojawić się na pierwszych zajęciach. Na pewno techniczne. Będę prosił, aby uczniowie przynosili ze sobą zeszyt. Postaram się jednak ograniczyć dyktowanie do minimum, a może nawet wcale je wyeliminować. Zamiast tego proponuję wklejki. Każdorazowo przygotuję małą notatkę, którą trzeba będzie wkleić do zeszytu. Uczniowie i tak mają mnóstwo pisania na innych przedmiotach. Zamiast tego liczę na większą aktywność, chciałbym, aby uczniowie nie bali się zabierać głosu i wyrażali swoje zdanie, niekoniecznie zgodne z moim. Generalnie podstawą lekcji etyki powinna być DYSKUSJA. 

Rzecz jasna, nie każdy chce i lubi dyskutować. Zdarzają się osoby bardziej nieśmiałe. Dla nich trzeba będzie powymyślać np. zadania rysunkowe związane z omawianym tematem. W przypadku najmłodszych dobrze sprawdzają się klocki. Zadanie "klockowe" może być bardzo proste. Przypuśćmy, że lekcja dotyczy tolerancji. Ogólne hasło może brzmieć "inny nie znaczy gorszy". Najmłodsi mogą dostać hasło "dużo możliwości to więcej radości" i spróbować pokazać je za pomocą klocków. Starsi mogą w tym czasie dowiedzieć się, że np. różnorodność to podstawa demokracji. 

No i wreszcie jak co roku, trzeba jakoś prosto wytłumaczyć dzieciom i rodzicom co to właściwie jest ta etyka. Ja przygotowałem wklejkę do zeszytu. Wydaje mi się, że w miarę sensownie, bezstronnie i uczciwie stawiam sprawę (jak widzicie starałem się sformułować notatkę możliwie w jak najprostszy sposób, aby też najmłodsze dzieci mogły coś z niej zrozumieć):

Wklejka nr 1Wklej kartkę do swojego zeszytu od etyki. To jest Twoja notatka z lekcji.
Temat: Co to jest ETYKA?
Etyka jest częścią większej nauki, która nazywa się FILOZOFIA. Słowo „filozofia” pochodzi z języka greckiego i oznacza „miłość do mądrości”. Filozofia istnieje już bardzo długo. Zwykle uważa się, że pierwszym filozofem był TALES Z MILETU, który żył aż dwa  i pół tysiąca lat temu. Filozof to człowiek ciekawy świata, który zadaje bardzo wiele niezwykłych pytań. Oto niektóre z nich:
Jak powstał cały wszechświat, czyli wszystko, co jest dookoła nas?
Z czego właściwie zrobione są wszystkie rzeczy? Po co żyjemy? Co robić, żeby być szczęśliwym? Skąd mam wiedzieć, co właściwie jest prawdą, a co nie? Czy istnieje dusza? Czy istnieje Bóg? Dlaczego jestem sobą, a nie kimś innym? Czy to, co spotka mnie w przyszłości jest już postanowione? Od kogo, albo od czego zależy moje życie?
Przykładowe pytania etyczne:
Co mam robić, żeby być dobrym człowiekiem? Skąd mam wiedzieć, co jest dobre a co złe? Czy mogę robić wszystko, na co mam ochotę? Czy powinienem przejmować się losem innych ludzi lub zwierząt? Co to znaczy „mieć honor”? Jaka jest różnica między odwagą a głupotą? Jak rozpoznać prawdziwego przyjaciela? Dlaczego dobrych ludzi czasem spotykają złe rzeczy? Czy każdy dorosły zasługuje na szacunek i zaufanie? Czy w każdej sytuacji trzeba mówić prawdę? Czy wolno prześladować kogoś w Internecie? Czy każdy wynalazek jest dobry? Czy ludzi można podzielić na „lepszych” i „gorszych”? Czy opłaci się być uczciwym?
         To bardzo trudne pytania, chociaż wydają się łatwe… Może dlatego filozof SOKRATES powiedział: WIEM, ŻE NIC NIE WIEM?
Zadanie na lekcję – tworzymy mapę „dobro i zło”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz