Jak to jednak uczynić w podstawówce, w grupie międzyklasowej, gdzie jedno dziecko pisze słowo KOT przez minutę, a drugie potrafi już napisać krótkie wypracowanie?
Mam taką propozycję - wklejki. Na kartkach drukuję notatki a dzieci wklejają je do zeszytów. Jeśli pomysł Wam się spodoba, możecie zastosować go u siebie. Moja notatka na pierwszą lekcję w podstawówce wygląda tak:
Lekcja 1
Temat: Wprowadzenie do etyki
Etyka – nauka o moralności, czyli o tym co
dobre a co złe. Etyka to dziedzina filozofii.
Filozofia – systematyczna refleksja nad
otaczającym nas światem, nad człowiekiem i jego działaniem. Filozofia rzadko
kiedy daje jednoznaczną odpowiedź, ale pokazuje możliwe rozwiązania i uczy
myślenia.
Różnica
pomiędzy religią a nauką i filozofią polega na tym, że religia opiera się na
wierze, a nauka oraz filozofia – na myśleniu i obserwacji.
Trudne słowo:
racjonalny – rozumowy, oparty na
myśleniu.
Przykładowe pytania naukowe:
Ile słoń ma
nóg? Ile to jest 2+2? Gdzie leży Afryka?
Przykładowe pytania filozoficzne:
Po co istniejemy? Jak być szczęśliwym? Czy po śmierci
istnieje jakieś życie? Co to znaczy być dobrym? Co jest w życiu ważne? Czym
jest Wszechświat? Skąd wiemy, że to co widzimy jest prawdą? Dlaczego możemy
poznawać Wszechświat? Czy istnieje przeznaczenie?
Ćwiczenie – przygotowanie mapy skojarzeń dla słowa
„ETYKA”. ...........................................................................................................................................................
I co Wy na to? Może to nieco za trudne dla pierwszaków i zerówkowiczów, ale spokojnie, co się tylko da, postaram się wytłumaczyć. Potem zrobimy mapę skojarzeń i jakieś zadania plastyczne, by zaangażować też te najmłodsze dzieci.