Celem tej lekcji jest zmiana sposobu myślenia dzieci, które powinny nauczyć się reagować na problemy innych nie śmiechem i złośliwością, ale – pomysłowością i pomocą.
Czytanie opowiadania s.88, z książki „Chcemy być lepsi”. Odpowiadanie na pytania pod czytanką. Tekst mówi o chłopcu, który nie potrafił pływać i obawiał się kompromitacji. Zamiast tego tekstu można wyszukać jakiś inny, np. o otyłej dziewczynie, lub kimś, kto bał się ciemności....
Praca w grupach. Narysuj swoją mocną i słabą stronę. Niech inni członkowie grupy pomogą znaleźć Pozytywne Rozwiązanie.
Czy dobrze jest znać swoje mocne i słabe strony?
Różne sytuacje.
· Mały Janek bardzo boi się ciemności. Wydaje mu się, że w szafie w jego pokoju mieszka jakieś straszydło. Starsza siostra Janka śmieje się z niego i w nocy stuka w ścianę, żeby go jeszcze bardziej przestraszyć. Czy dobrze postępuje? Jakie byłoby pozytywne rozwiązanie?
· Zuza nie lubi początku roku szkolnego. Ma ku temu specjalny powód. Na początku roku pani nauczycielka zawsze pyta dzieci, kim są ich rodzice. Każdy musi podać imiona, nazwiska i zawód rodziców. Jednak tata Zuzy odszedł od nich dawno temu, kiedy Zuza była jeszcze bardzo mała. Zuza mieszka z mamą i babcią. Kiedy pani nauczycielka pyta Zuzę o zawód jej taty, ta czerwienieje na twarzy i nie wie, co odpowiedzieć.
- Jak to, nie wiesz?! – śmieje się głośno pani nauczycielka. Inne dzieci też zaczynają się śmiać. Zuzie robi się coraz bardziej smutno i przykro.
Jak sądzisz, czy zachowanie pani nauczycielki jest dobre? Jak, twoim zdaniem powinna się zachować? Czy uczniowie postępują dobrze, śmiejąc się z Zuzy? Jakie byłoby Pozytywne Rozwiązanie tej sprawy?
- Jak to, nie wiesz?! – śmieje się głośno pani nauczycielka. Inne dzieci też zaczynają się śmiać. Zuzie robi się coraz bardziej smutno i przykro.
Jak sądzisz, czy zachowanie pani nauczycielki jest dobre? Jak, twoim zdaniem powinna się zachować? Czy uczniowie postępują dobrze, śmiejąc się z Zuzy? Jakie byłoby Pozytywne Rozwiązanie tej sprawy?
· Radek jest bardzo otyły. Przez to nie potrafi fiknąć koziołka na lekcji wuefu. Inne dzieci śmieją się z niego, nazywając Balonem. Pewnego razu Zenek, klasowy złośliwiec, podłożył Radkowi na krzesło pinezki. Uważaj, bo pękniesz! – Krzyczał Zenek, pokładając się ze śmiechu. Radek jednak wcale się nie śmiał z tego dowcipu. Jak sądzisz, czy można jakoś pomóc Radkowi?
· Samanta bardzo chciałaby mieć swój telefon komórkowy. Niestety, mama powiedziała jej, że nie mogą teraz pozwolić sobie na zakup telefonu, ponieważ mają pilniejsze wydatki. Babcia Samanty jest chora i muszą kupować dla niej drogie lekarstwa. Inne dzieci nie dają jej spokoju i ciągle się pytają – kiedy wreszcie będziesz miała telefon? Samanta nic nie odpowiada, ale jest jej coraz bardziej smutno. Mama Samanty próbowała ratować sytuację dając córce stary telefon, ale Samanta go nie chciała. Inne dzieci mają już nowoczesne smart fony. Jak sądzisz, czy zachowanie dzieci jest dobre?
· Samanta bardzo chciałaby mieć swój telefon komórkowy. Niestety, mama powiedziała jej, że nie mogą teraz pozwolić sobie na zakup telefonu, ponieważ mają pilniejsze wydatki. Babcia Samanty jest chora i muszą kupować dla niej drogie lekarstwa. Inne dzieci nie dają jej spokoju i ciągle się pytają – kiedy wreszcie będziesz miała telefon? Samanta nic nie odpowiada, ale jest jej coraz bardziej smutno. Mama Samanty próbowała ratować sytuację dając córce stary telefon, ale Samanta go nie chciała. Inne dzieci mają już nowoczesne smart fony. Jak sądzisz, czy zachowanie dzieci jest dobre?
· Na szkolnej wycieczce zdarzyła się niemiła przygoda. Chłopcy, wbrew zakazom nauczyciela przechodzili po pniu drzewa przerzuconym przez strumień. W pewnym momencie pień przekręcił się, a Leszek, który akurat był na nim, wpadł cały do wody, na domiar złego z plecakiem, w którym miał wszystkie swoje ubrania i jedzenie. Co teraz będzie – skarżył się wychodząc ze strumienia – w co się przebiorę? Czy można jakoś pomóc Leszkowi?
· Michał boi się matematyki. Najgorsze jest, kiedy musi wyjść przed całą klasę i rozwiązać zadanie na tablicy. Parę razy zapomniał tabliczki mnożenia. Pani nauczycielka, którą dzieci nazywają po cichu Kobrą, była bardzo zła. Na domiar złego inne dzieci śmiały się z Michała. Czy z tej sytuacji jest jakieś Pozytywne Wyjście?
Wybierz jedną sytuację, i stwórz dla niej ilustrację. A może... sam przeżyłeś coś podobnego i chciałbyś o tym opowiedzieć?
Pamiętaj:
Nigdy nie wyśmiewaj się ze słabości kogoś innego. Ty też masz swoje słabsze strony.
Zawsze staraj się znaleźć Pozytywne Rozwiązanie, tak, by pomóc tej osobie.
Nie afiszuj się z bogactwem, nie przechwalaj się. Wokół Ciebie mogą być biedniejsze osoby, którym będzie przykro.
Pamiętaj, że w grupie możecie zdziałać więcej dobra niż osobno.
Traktuj innych tak, jak chciałbyś, żeby traktowano Ciebie.
Malowanie emocji
Spróbuj przedstawić smutek, wstyd, ale także radość wynikającą ze znalezienia Pozytywnego Rozwiązania i współdziałania.
Zadanie:
Spróbuj stworzyć ilustrację do przygody Jacka.
Zadanie:
Ułóżcie w grupie jakąś historyjkę o poszukiwaniu Pozytywnego Rozwiązania. Niech zaczyna się od słów... Pewnego razu...
Jeśli macie dość czasu, możecie jeszcze spróbować wyświetlić fragment filmu „I ty możesz być bohaterem”. Opowiada on o chłopcu, który bardzo chciał zostać sportowcem, ale koledzy wyśmiewali się z niego. Można też projekcję takiego filmu zrobić na kolejnych zajęciach, jako kontynuacja tematu.
P.S.
Jeszcze taka mała uwaga - trzeba zwrócić uwagę uczniów na to, że wyśmiewanie się nie rozwiązuje żadnego problemu. Wręcz przeciwnie, odbiera danej osobie wiarę w siebie. Słabość staje się jeszcze większa, a w rezultacie - traci cała grupa, cały zespół. Wydaje mi się, że na to powinno zwrócić się uwagę uczniów - z mobilizowania jednostki płynie korzyść dla wszystkich.
P.S.
Jeszcze taka mała uwaga - trzeba zwrócić uwagę uczniów na to, że wyśmiewanie się nie rozwiązuje żadnego problemu. Wręcz przeciwnie, odbiera danej osobie wiarę w siebie. Słabość staje się jeszcze większa, a w rezultacie - traci cała grupa, cały zespół. Wydaje mi się, że na to powinno zwrócić się uwagę uczniów - z mobilizowania jednostki płynie korzyść dla wszystkich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz